052-323636

התקשרו עכשיו

052-323636

שלחו הודעה

שילוב כלב במשפחות עם ילדים על הספקטרום ASD

טיפול בעזרת כלבים באוכלוסיית ילדים עם ASD

ב-50 השנים האחרונות נעשה שימוש בכלבים מאומנים במיוחד, בסביבה ביתית וקלינית, במטרה לסייע לילדים עם ASD להיות יותר מעורבים באינטראקציות חברתיות ולקחת חלק בפעילויות יומיומיות. במחקרים אשר בחנו השפעת כלבים בהתערבויות טיפוליות, בין היתר בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי, נכללו בעיקר שני סוגי כלבים שעברו אימון מיוחד: כלבי שירות/עזר וכלבי תרפיה. כלב “שירות” או “עזר” הינו כלב המלווה אדם מסוים לאורך כל שעות היממה והוכשר לסייע לו בסוגיות הנוגעות למגבלתו הספציפית. במקרה של ילדים עם ASD הם עשויים למנוע שוטטות, או להגביר בטיחות במצבים כאלה ולתרום להפחתת התפרצויות זעם.

בניגוד לכלב שירות, ייעודו של כלב תרפיה הינו לסייע לאיש טיפול (למשל: פסיכולוג, מרפא בעיסוק ועוד) ביצירת תהליכי שיקום או קידום פיזי ו/או נפשי במסגרת עבודתו הטיפולית עם מגוון רחב של אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות, התפתחותיות, התנהגותיות ופיזיולוגיות כגון: ילדים ונוער בסיכון, ילדים עם שיתוק מוחין, אסירים, בעלי מגבלה שכלית התפתחותית, אנשים עם ASD, קשישים, סובלים מדיכאון ועוד. כלבי תרפיה עוברים הכשרה מיוחדת לעבודה טיפולית פורמלית במפגשים טיפוליים.

ASD

טיפול בעזרת כלבי משפחה באוכלוסיית ילדים עם ASD

נוסף על כלבי השירות והתרפיה, התגלה כי גם לנוכחות כלב משפחה (חיית מחמד) יכולה להיות השפעה חיובית נרחבת על משפחות בהן ילדים עם ASD. רק לאחרונה, החלו מחקרים לבחון כיצד חיות מחמד, שאינן מאומנות בצורה יסודית, אלא באופן מצומצם בלבד לצורך הכשרה לתמיכה בילד, יכולות להציע תועלות דומות לילדים עם ASD ומשפחותיהם.

כלבי משפחה הינם זמינים ונגישים ככלבי שירות, אך בניגוד לאחרונים, הכשרתם פשוטה, זולה, קלה באופן יחסי ויכולה להתבצע על ידי ההורים ולא על ידי מאלפים או גופים אחרים. כלב המשפחה מסייע לילד בעצם נוכחותו, ובאמצעות אימון קל בלבד יכול לייצר שינוי משמעותי ואף להקל על הסימפטומים של ילדים עם ASD ועל התמודדות המשפחה כולה.

 

שילוב כלבי משפחה במשפחות עם ילדים על הספקטרום בעולם

Dogs For Good, עמותה בריטית ותיקה בתחום כלבי השירות, פיתחה לפני מספר שנים תוכנית ייחודית המיועדת להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי בשם PAWS (Parents Autistic Workshops & Support). במסגרת העיסוק בעבודה בתחום כלבי השירות ב-30 השנים האחרונות, הגיעו בעמותה להבנה כי גם לכלבי משפחה עשויה להיות תרומה נרחבת לילדים עם ASD ושבמקרים רבים אין צורך בהכשרת כלב שירות, משום שניתן להכשיר כלבי משפחה לתמיכה בילד עם ASD. התוכנית מספקת הנחיה והדרכה להורים העוסקות בדרכים למינוף מערכת היחסים עם כלב המשפחה לטובת צרכי הילד על הספקטרום האוטיסטי והמשפחה כולה. תוכנית זו פועלת בארץ החל מ-2017 באמצעות “כלבים שעושים טוב”.

 

שילוב כלבי משפחה במשפחות עם ילדים על הספקטרום בישראל

“כלבים משלבים” היא תוכנית המחברת בין כלבים בוגרים, מעורבים וחסרי בית, לבין ילדים עם צרכים מיוחדים ובני משפחותיהם. הכלבים עוברים תהליך אימון מסוים, מצומצם יחסית, לצורך תמיכה בילד, בהתאמה אישית לצרכיו וצרכי המשפחה כולה.

התוכנית מבוססת על PAWS  – תוכנית ייחודית של עמותה בריטית ותיקה בשם
“Dogs For Good” אשר מתמחה בהכשרת כלבי שירות, ועמותת “כלבים שעושים טוב” הינה הזכיינית שלה בארץ.

לתוכנית “כלבים משלבים” היבטים ייחודיים בממד ההורי והמשפחתי: היא עשויה לייצר העצמה הורית בעקבות השתתפות פעילה של ההורים בתהליך הטיפולי, להגדיל את תחושת השליטה שלהם במצב, ובכך להגביר חוסן אישי ומשפחתי. ההתערבות משתלבת עם מגוון שיטות טיפול ותומכת במטרות הטיפול הכוללות של הילד/ה.

שלבי התוכנית הגנריים, אשר מותאמים באופן פרטני לתקציב וצרכי הילד והמשפחה:

אינטייק- 2-3 פגישות בקליניקת “כלבים שעושים טוב” שמטרתן אבחון צרכי הילד והמשפחה לצורך אפיון הכלב לאימוץ והגדרת יעדי הכשרתו.

חיפוש ובחירת כלב – חיפוש והצגת 2-3 כלבים לבחירה, בהתאמה לאפיון שהוגדר.

אימוץ הכלב הנבחר ע”י המשפחה.

הכשרת הכלב – 2 חלופות: אילוף הכלב בתנאי פנסיון או מפגשי אילוף כאשר הכלב בבית המשפחה.

ליווי בתום הכשרה – פגישות הטמעה לביסוס הקשר הטיפולי בין הילד לכלב וחיזוק יעדי הכשרתו.

 

מחקר על שילוב כלבי משפחה במשפחות עם ילדים על הספקטרום

בשנים האחרונות גוברת השכיחות של התערבות טיפולית בעזרת כלבי משפחה (חיות מחמד) בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי. עם זאת, עד היום, מחקרים בודדים בלבד בחנו את ההשפעה של כלבי משפחה על ילדים עם ASD ומשפחותיהם. אך, בתחום שמופגנת בו עליה מתמשכת בשכיחות ואחד מכל 59 ילדים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי אין לו ריפוי, וקשה להגיע בו לפריצות דרך, התוצאות הראשוניות של מחקרים אלו נראות מבטיחות.  תוכנית “PAWS”/”כלבים שעושים טוב”, רואה בהורים את הגורם המטפל העיקרי והמשמעותי ביותר עבור בנם/בתם. באמצעות תוכנית המדריכה את ההורים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בתחומי טיפול שונים, ההורים מפתחים את יכולתם לקדם את ילדם לכדי מימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו. לכן, להתערבות טיפולית בעזרת כלבי משפחה עם ילדים על הרצף האוטיסטי היבטים ייחודיים בממד ההורי והמשפחתי: היא עשויה לייצר העצמה הורית בעקבות השתתפות פעילה של ההורים בתהליך הטיפולי, להגדיל את תחושת השליטה שלהם במצב, ובכך להגביר חוסן אישי ומשפחתי.

Search
Generic filters

עמותת “כלבים שעושים טוב” גאה לקחת חלק בתוכנית “מישהו לגור איתו” ונרגשת לקראת שידור פרק הבכורה ביום רביעי 3.5, 21:45

דילוג לתוכן