052-323636

התקשרו עכשיו

052-323636

שלחו הודעה

אנשים על הספקטרום וכלבים מה הקשר?

טיפול באוטיזם

אנשים על הספקטרום הנעזרים בבעלי-חיים

אנשים על הספקטרום

בני אדם וחיות מקיימים קשר עתיק יומין, כאשר תרומתם של בעלי החיים לבני אדם באה לידי ביטוי בתחומים רבים ומגוונים, ובעשורים האחרונים אנו עדים לצמיחה בספרות מקצועית הנוגעת לתרומת קשר זה. תיאוריית האינטראקציה בין אדם לחיה (Human-Animal Interaction, HAI) טוענת כי מערכת היחסים בין בני אדם לחיות הינה בעלת השפעה פסיכולוגית ופיזיולוגית חיובית על בני האדם, ומגובה במחקרים המעלים מגוון תועלות פיזיולוגיות כגון ירידה בלחץ דם וקצב הלב של אנשים בעקבות שהיה בנוכחות בעל חיים.

על בסיס תאוריה זו, התפתחו התערבויות הנעזרות בבעלי-חיים ((Animal-Assisted Intervention, AAI,  שהפכו לתחום מובחן בו עוסקים מגוון אנשי מקצוע טיפוליים (מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, פסיכולוגים ועוד), המטפלים בעזרת בעלי חיים בפרטים בעלי מגוון בעיות רפואיות ומגבלות התפתחותיות, בין היתר ילדים עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטיAutism Spectrum Disorder, ASD) ).

מזה מאות שנים, כלבים מהווים שותפים טבעיים של בני האדם ולוקחים חלק בחיי האדם במסגרת תפקידים שונים כגון: ציידים, רועים, בני לוויה ועוד. בנוסף לתפקידם ההיסטורי, במאה השנים האחרונות כלבים החלו לקחת חלק גם בתחום הטיפולי, ובספרות הסוקרת התערבויות הנעזרות בבעלי חיים, הם זוהו באופן עקבי כבעלי החיים עם התועלות הרבות ביותר לאדם.  התערבויות טיפוליות הנעזרות בכלבים מתבצעות באוכלוסיות רבות ומגוונות, הן אוכלוסיות של בני אדם שהתפתחותם תקינה – בעיקר ילדים וקשישים, והן אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים כגון: ילדים ונוער עם הפרעות רגשיות ו/או התפתחותיות (בין היתר ילדים עם ASD) ו/או מחלות (אפילפסיה, סוכרת), פגועי נפש (דגש על PTSD), אסירים,  אנשים בעלי דמנציה, אנשים עם אוטיזם, חולים במחלות כרוניות, מחלות סופניות ועוד.

 

התערבויות הנעזרות בכלבים באוכלוסיית ילדים עם ASD

ב-50 השנים האחרונות נעשה שימוש בכלבים מאומנים במיוחד, בסביבה ביתית וקלינית, במטרה לסייע לילדים עם ASD להיות יותר מעורבים באינטראקציות חברתיות ולקחת חלק בפעילויות יומיומיות. עם זאת, לטיפול בילדים עם ASD בשילוב כלבים יש בסיס תיאורטי ואמפירי מצומצם ביותר. במחקרים אשר בחנו השפעת כלבים בהתערבויות טיפוליות, בין היתר בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי, נכללו בעיקר שני סוגי כלבים שעברו אימון מיוחד: כלבי שירות/עזר וכלבי תרפיה. כלב “שירות” או “עזר” הינו כלב המלווה אדם מסוים לאורך כל שעות היממה והוכשר לסייע לו בסוגיות הנוגעות למגבלתו הספציפית. קבוצת כלבי השירות מתחלקת לשתי תת-קבוצות עיקריות: כלבי שירות לבעלי מוגבלות פיזיות, כגון כלבי נחיה לעיוורים, וכלבי שירות לבעלי מוגבלויות תקשורת וקשיים רגשיים כגון: חולי אלצהיימר, יוצאי צבא בעלי מאפיינים של פוסט טראומה (PTSD), חולים פסיכיאטריים, פגועי נפש ועוד. חלק מהותי מתפקידם הוא להיות לצד האדם אותו הם מלווים ללא תנאי, ליצור ולקבל מגע, ובנוסף, לעודד תקשורת (לפעול כסוכני חיברות), לאפשר חשיפה ולעודד לקיחת אחריות על בעל חיים. ליווי ע”י כלב שירות פעמים רבות מסייע לבניית בטחון עצמי, עידוד שליטה עצמית וצמצום התנהגויות מאתגרות, הפגת בדידות, מניעת נסיונות התאבדות, תמיכה בטיפול בדכאון, בהתקפי חרדה ועוד. במקרה של ילדים עם ASD הם עשויים למנוע שוטטות, או להגביר בטיחות במצבים כאלה ולתרום להפחתת התפרצויות זעם.

אנשים על הספקטרום נעזרים היום  בכלבי שירות ותרפיה, ייעודו של כלב תרפיה הינו לסייע לאיש טיפול (למשל: פסיכולוג, מרפא בעיסוק ועוד) ביצירת תהליכי שיקום או קידום פיזי ו/או נפשי במסגרת עבודתו הטיפולית עם מגוון רחב של אוכלוסיות הסובלות מבעיות רגשיות, התפתחותיות, התנהגותיות ופיזיולוגיות כגון: ילדים ונוער בסיכון, ילדים עם שיתוק מוחין, אסירים, בעלי מגבלה שכלית התפתחותית, אנשים עם ASD, קשישים, סובלים מדיכאון ועוד. כלבי תרפיה עוברים הכשרה מיוחדת לעבודה טיפולית פורמלית במפגשים טיפוליים.

נוסף על כלבי השירות והתרפיה, התגלה כי גם לנוכחות כלב משפחה (חיית מחמד) יכולה להיות השפעה חיובית נרחבת על משפחות בהן ילדים עם ASD. רק לאחרונה, החלו מחקרים לבחון כיצד חיות מחמד, שאינן מאומנות בצורה יסודית, אלא באופן מצומצם בלבד לצורך הכשרה לתמיכה בילד, יכולות להציע תועלות דומות לילדים עם ASD ומשפחותיהם. 

 

אנשים על הספקטרום- בעיות שינה של ילדים עם ASD

אנשים על הספקטרום הם בעלי הפרעה על הספקטרום האוטיסטי הינה הפרעה התפתחותית הטרוגנית בעלת מאפיינים ייחודיים הבאים לידי ביטוי בתחום החברתי, התקשורתי, בהתנהגויות ותחומי עניין חזרתיים ומוגבלים
(Restricted and Repetitive Behaviors and Interests – RRBI) ובהפרעות בעיבוד החושי. התחלואות הנלוות השכיחות של אוטיזם כוללות: אפילפסיה, הפרעות במערכת העיכול, הפרעת קשב ריכוז והיפראקטיביות, חרדה, סכיזופרניה, דיכאון, הפרעה דו-קוטבית, וכן הפרעות שינה שהינן שכיחות ביותר.

שינה היא מצב פיזיולוגי טבעי, הפיך ומחזורי, התופס בממוצע כשליש מחייו של האדם. איכות השינה מושפעת ממגוון גורמים, בהם פעילות האדם במהלך היום, חשיפה לאור, רמות דחק ועוד.
הפרעות שינה הן מבעיות הבריאות השכיחות ובעלות השפעה מכרעת על הבריאות ועל איכות החיים של האדם.
לדוגמה, הפרעת השינה הנפוצה ביותר היא נדודי שינה (אינסומניה): המוגדרת כמצב שבו אדם מתקשה להירדם או מתקשה לישון לאורך זמן, כלומר מתעורר פעמים רבות או מתעורר מוקדם בבוקר ואינו מסוגל לחזור לישון. הפרעת שינה תאובחן כאשר המחסור בשינה גורם למצוקה או פוגע בתחומי התפקוד היומיומיים של האדם. חלק מהפרעות השינה קשורות במצבים נפשיים, חלקן נובעות מסיבות פיזיולוגיות וחלקן קשורות במאפיינים של גיל. האטיולוגיה להפרעות שינה הינה מגוונת וכוללת הפרעה פוטנציאלית במקצב היממה הצירקידיאני, בעיה בוויסות המלטונין וקשיים בהיגיינת השינה – דהיינו בסך ההרגלים והשינויים בסדר היום שנועדו להקל על השינה הטבעית, כמו שעות שינה והשכמה קבועות, תפריט מאוזן וסביבה המתאימה לשינה.

הפרעות השינה מאפיינות עד כ- 80% מהילדים על הרצף האוטיסטי, בהשוואה לכ- 25% מהילדים בעלי התפתחות תקינה. על פי מחקרים אחרים, בשלב מסוים בילדות, בייחוד מתחת לגיל 8, מרבית הילדים  עם ASD יסבלו מהפרעות שינה.

בנוסף, הפרעות שינה כרוניות הנחוות על-ידי ילדים על הספקטרום האוטיסטי אינן נוטות לעבור עם הגיל  ולרוב נמשכות גם בבגרות. לפיכך, זיהוי והתערבות מוקדמים עשויים לסייע לפצות על חלק מההשפעות המזיקות המשניות של הפרעות שינה ממושכות.

הפרעות השינה אשר חווים ילדים על הספקטרום האוטיסטי כוללות קשיים בהירדמות, ערות תכופה וממושכת במהלך הלילה ולעתים יקיצה ארוכה במיוחד . השוני הגדול ביותר בין ילדים שהתפתחותם תקינה וילדים עם ASD הינו בקטגוריית התעוררות לילית, כאשר על פי דיווחי ההורים רבע מהילדים על הספקטרום האוטיסטי התעוררו יותר מפעם אחת במשך שנת הלילה. הפרעות השינה הללו גורמות לאי נוחות הן לילדים והן להוריהם, ואף יכולות להשפיע על תפקוד והתנהגות הילד במהלך היום, כמו: עליות חדות בהתנהגויות חזרתיות, קשיים בתקשורת, היפראקטיביות, רגזנות, אגרסיביות וקשב לקוי – כל אלו עלולים להפריע ליכולת הלמידה ולגרום לפגיעה משמעותית באיכות החיים ותיפקוד של הילד ומשפחתו.

הורים רבים של ילדים על הספקטרום האוטיסטי בעלי בעיות שינה מדווחים על חוסר יכולת לישון בעצמם, מחשש שילדיהם יעזבו את חדריהם או אפילו את הבית במהלך הלילה. לפיכך, הללו עלולים לפתח הרגלי שינה לא סדירה בעצמם וכתוצאה מכך לסבול מעייפות כרונית, דחק, יעילות ושביעות רצון הורית נמוכה. הפרעות השינה של ילדים על הספקטרום האוטיסטי מטופלות כיום באמצעות התערבויות התנהגותיות ותרופות (בעיקר הורמון המלטונין), אשר האפקטיביות שלהן חלקית ושנויה במחלוקת.

 

כלבי משפחה וילדים עם ASD

כלבי משפחה הינם זמינים ונגישים ככלבי שירות, אך בניגוד לאחרונים, הכשרתם פשוטה, זולה, קלה באופן יחסי ויכולה להתבצע על ידי ההורים ולא על ידי מאלפים או גופים אחרים. כלב המשפחה מסייע לילד בעצם נוכחותו, ובאמצעות אימון קל בלבד יכול לייצר שינוי משמעותי ואף להקל על הסימפטומים של ילדים עם ASD ועל התמודדות המשפחה כולה.

“Dogs For Good”, עמותה בריטית ותיקה בתחום כלבי השירות, פיתחה לפני מספר שנים תוכנית ייחודית המיועדת להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי בשם PAWS (Parents Autistic Workshops & Support). במסגרת העיסוק בעבודה בתחום כלבי השירות ב-30 השנים האחרונות, הגיעו בעמותה להבנה כי גם לכלבי משפחה עשויה להיות תרומה נרחבת לילדים עם ASD ושבמקרים רבים אין צורך בהכשרת כלב שירות, משום שניתן להכשיר כלבי משפחה לתמיכה בילד עם ASD. התוכנית מספקת הנחיה והדרכה להורים העוסקות בדרכים למינוף מערכת היחסים עם כלב המשפחה לטובת צרכי הילד על הספקטרום האוטיסטי והמשפחה כולה. תוכנית זו פועלת בארץ החל מ-2017 באמצעות “כלבים שעושים טוב”. 

במסגרת תוכנית PAWS, נערך, לראשונה בעולם, מחקר ייחודי אשר בחן את ההשפעות החיוביות של אחזקת כלב משפחה על ילדים על הספקטרום האוטיסטי ומשפחותיהם. על פי ממצאי המחקר, שבדק ילדים עם אוטיזם בני
3-16, הבדלים אינדיווידואליים בשלושה ממדים התנהגותיים של הילד (יכולת הסתגלות, יכולות חברתיות וניהול קונפליקטים) נמצאו קשורים באופן מובהק להשפעה חיובית של הכלב, וזו נמצאה מושפעת מגיל הילד. כלומר, ככל שהילד מבוגר יותר יכולת ההסתגלות שלו (Adaptability), היכולות החברתיות שלו ויכולות ניהול הקונפליקטים שלו משתפרות בנוכחות כלב משפחה.

ממצאים נוספים של המחקר שנערך במסגרת תוכנית PAWS התייחסו לתועלות ארוכות הטווח של אחזקת כלב כחיית מחמד במשפחות עם ילדים עם ASD, וכללו: שיפור מובהק בתפקוד המשפחה, הפחתה באינטראקציות דיספונקציונליות הורה-ילד, ומתאם חיובי בין התקשרות ההורה לכלב ורמת הדחק של ההורה, בהשוואה לקבוצת הביקורת של משפחות של ילדים עם ASD ללא כלב.

 

סיוע כלבים להפחתת בעיות שינה של ילדים עם ASD

עד היום נערך מחקר אחד בלבד אשר בחן את ההשפעות הפיזיולוגיות של אינטראקציה בין ילדים עם ASD לכלבים  (כלבי שירות). באמצעות ניטור רמות הקורטיזול בדמם של הילדים, נמצא כי נוכחות הכלבים צמצמה את תגובת הדחק הפיזיולוגית (שבא לידי ביטוי בהפחתת רמות הקורטיזול), וסייעה לשיפור בהתנהגות הילדים וכן לשיפור דפוסי השינה של הילדים.

לאור השכיחות הגבוהה של הפרעות שינה בקרב ילדים על הספקטרום, והשפעת הפרעות אלו על המשפחה כולה, מטרת המחקר של “כלבים שעושים טוב” הינה בחינת ההשפעה של שנת לילה משותפת עם כלב משפחה מאומן )במסגרת תוכנית של “”PAWS/”כלבים שעושים טוב”)  על איכות השינה של ילדים על הספקטרום האוטיסטי. שינה משותפת כלב-ילד מתייחסת לנוכחות פיזית ומגע של הכלב עם הילד במהלך השינה, בהתאמה לילד: לדוגמא לאפשר ולעודד שינה של הכלב יחד עם הילד במיטתו (לצד הילד, על איברים שונים של הילד כדוגמת רגליים או על גוף הילד). מגע כזה עם הכלב מאפשר מגע טקטילי עמוק וקלט פרופריוספטיבי. לחילופין, לילדים ששינה עם הכלב במיטה אינה מתאימה להם, ניתן לעודד שינה של הכלב למרגלות מיטת הילד, במרחק אשר מאפשר מגע (לדוגמא: ליטוף הכלב עם כף יד הילד). לנוכחות כזו אין השפעה של מגע לחץ עמוק, אבל היא עשויה לספק לילד תחושת ביטחון ותחושה מרגיעה. 

כאמור, בשנים האחרונות גוברת השכיחות של התערבות טיפולית בעזרת כלבי משפחה (חיות מחמד) בקרב ילדים על הספקטרום האוטיסטי. עם זאת, עד היום, מחקרים בודדים בלבד בחנו את ההשפעה של כלבי משפחה על ילדים עם ASD ומשפחותיהם. אך, בתחום שמופגנת בו עליה מתמשכת בשכיחות ואחד מכל 59 ילדים מאובחן על הספקטרום האוטיסטי אין לו ריפוי, וקשה להגיע בו לפריצות דרך, התוצאות הראשוניות של מחקרים אלו נראות מבטיחות.  תוכנית “PAWS”/”כלבים שעושים טוב”, רואה בהורים את הגורם המטפל העיקרי והמשמעותי ביותר עבור בנם/בתם. באמצעות תוכנית המדריכה את ההורים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים בתחומי טיפול שונים, ההורים מפתחים את יכולתם לקדם את ילדם לכדי מימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בו. לכן, להתערבות טיפולית בעזרת כלבי משפחה עם ילדים על הרצף האוטיסטי היבטים ייחודיים בממד ההורי והמשפחתי: היא עשויה לייצר העצמה הורית בעקבות השתתפות פעילה של ההורים בתהליך הטיפולי, להגדיל את תחושת השליטה שלהם במצב, ובכך להגביר חוסן אישי ומשפחתי.

Search
Generic filters

עמותת “כלבים שעושים טוב” גאה לקחת חלק בתוכנית “מישהו לגור איתו” ונרגשת לקראת שידור פרק הבכורה ביום רביעי 3.5, 21:45

דילוג לתוכן