052-323636

התקשרו עכשיו

052-323636

שלחו הודעה

ילד על הספקטרום- המדריך לאימון כלב משפחה בהתאמה לצרכים של הילד

כלבי משפחה וילדים על הספקטרום

 

ילד על הספקטרום

במחקרים שבחנו השפעה של כלבים בהתערבויות טיפוליות נכללו עד לאחרונה שני סוגי כלבים שעברו אימון מיוחד: כלבים ששימשו ככלבי שירות או עזר וכלבים ששימשו ככלבי תרפיה. בשנים האחרונות החל להתפתח גם השימוש בכלבי משפחה בהתערבויות טיפוליות עם אוכלוסיות שונות, והתפרסמו מחקרים ראשונים בתחום. כלבי משפחה הם זמינים ונגישים ככלבי שירות, אך בניגוד לאחרונים, ההכשרה שלהם פשוטה, זולה וקלה יחסית, ויכולה להתבצע על ידי ההורים ולא על ידי מאלפים או גופים אחרים. כלב המשפחה מסייע לילד בעצם נוכחותו, ובאמצעות אימון קל בלבד יכול ליצור שינוי משמעותי ולהקל על התסמינים של הילד על הרצף ועל התמודדות המשפחה כולה.

ילד על הספקטרום

כיצד יכול כלב משפחה לסייע לילד על הספקטרום

החל מהיום הראשון, יש תפקידים רבים שכלב או גור כלבים יכול למלא, במשפחה עם ילד על הספקטרום: החל מרביצה לרגלי הילד, בעזרה לילד ללבוש פיג’מה לפני השינה, ועד להקניית תחושת ביטחון ביציאה מהבית ועזרה בעצירת התנהגות מפריעה.

עם הזמן, תתפתח היכולת של הכלב לעזור למשפחה בנוכחותו. לאחר שייווצר קשר יציב בין הילד לבין הכלב, ניתן יהיה לחשוב על מצבים שונים שבהם הכלב יוכל לסייע, ולאלף אותו לכך. אחת האפשרויות היא לאמן את הכלב לעזור לילד להפסיק התנהגות רפטטיבית, כמו נפנוף ידיים.

שימו לב: פעולות של הכלב שבאות מתוך מטרה טיפולית מיועדות רק לתת הפוגה רגעית מההתנהגות, ובמהלך הזמן הקצר הזה נדרש להנחות את הילד לפעילות רצויה יותר.

כאשר אנו מתערבים כדי לגרום לילד על הספקטרום לעצור התנהגות רפטטיבית, אנו עלולים ללא כוונה להחמיר את המצב ומעורבותנו עלולה להיתפס כשלילית. אך מסיבות רבות, ניתן למצוא דרך לכוון את הילד להתנהגות אחרת.

אחד הדברים שיכולים לעזור הוא לאלף את הכלב להציע לילד התנהגות אחרת, באמצעות פקודה מילולית או סימן. כאשר הכלב מניח את ראשו על ברכיו של הילד או מביא צעצוע כדי להתחיל משחק, הוא יכול להפסיק את ההתנהגות הרפטטיבית של הילד, אך הוא עושה זאת בדרך חיובית.

אם הכלב אינו מרגיש בטוח להיות בקרבת הילד כשהוא עושה תנועות רפטטיביות, ייתכן שעדיף ללמד את הכלב לעשות טריק משעשע כשהוא עומד במרחק מסוים מהילד.

אם ילדכם לא אוהב שפניו של הכלב קרובות אליו, אולי הנחת כפתו של הכלב על ברכו של הילד תתקבל בצורה טובה יותר.

מומלץ להתחיל לעבוד עם הכלב לבד בהתחלה, ולאמן אותו לבצע את ההתנהגות הרצויה לפני שעושים זאת יחד עם הילד. הדרך שבה ניתן לאמן את הכלב להתערב בהתנהגות של הילד תלויה בילד, בכלב ובקשר ביניהם. הנה כמה רעיונות:

  • הכלב מניח את ראשו על ברכי הילד
  • הכלב מניח את כפתו על ברכו של הילד
  • הכלב מחכך את אפו בילד
  • הכלב מבצע פקודה מילולית
  • הכלב מביא לילד צעצוע כדי להתחיל משחק
  • הכלב מבצע טריק: מתהפך, זוחל וכד’

 

ילד על הספקטרום והכנת כלב המשפחה לתפקיד הטיפולי 

יש דרכים רבות לאינטראקציה בין בני משפחה לכלב המשפחה שלהם: מגע גופני, דיבור והתנהגות שמביעה רגש.  סוגי התנהגות שונים יתאימו למשפחות שונות ולכלבים שונים, כך שעליכם להתכונן להכיר היטב את הכלב שלכם ולהיות יצירתיים!

בכל מקרה, חשוב שלכל כלב חדש שמאומץ – בין אם מדובר בגור או בכלב בוגר – יינתן די זמן להסתגל ולהכיר את הסביבה החדשה.

יש להקפיד לשמור בכל זמן על בטיחותם ורווחתם הן של הילד והן של הכלב.

  • נסו להעריך את המזג (טמפרמנט) של הכלב מהתנהגותו כלפי מזון. האם הכלב חוטף את מה שניתן לו, נוהם כאשר יש ברשותו פיסת מזון, בולע הכל במהירות? אם אתם רואים אצלו בעיות מסוג זה, אנא התקשרו איתנו ועיצרו כל פעילות שתכננתם לעשות הקשורה לילד ולמזונו של הכלב.
  • כשהכלב והילד יחד, עליכם לפקח עליהם כל הזמן ולגלות מיד כל סימן ללחץ או חרדה אצל כל אחד מהם.
    נסו להבטיח, ככל שזה אפשרי, שגם בני הבית האחרים ידעו לקרוא את שפת הגוף של הכלב ולהבין מה אומר כל סימן.
  • הגבילו עד כמה שאפשר את הקשר הישיר בין הילד לכלב, והתרכזו תחילה במגעים הלא ישירים כמו למשל:
    • חטיפי הכלב מוסתרים מתחת לעציצים
    • נחש באיזו יד נמצא החטיף?
    • צעצועים אינטראקטיביים
    • משחקי “חפש את המטמון” כדי לאפשר לכלב למצוא צעצועים וחטיפים: למשל הילד אמור להסתיר את החטיף או ה”קונג”
    • נתיב “עמי ותמי” – נתיבי הסתרה של חטיפים / צעצועים במקומות שונים בבית ובגן.
    • בועות סבון – לשחק עם הכלב ב”לתפוס” בועות מהסוג הידידותי לכלבים.
    • “מחבואים” – הילד מתחבא בבית או בגינה וההורה מכוון את הכלב בדרכו למצוא את הילד.

קיבעו את המקום הבטוח של הכלב. הכלב אמור לבחור את המקום הזה ולהיראות רגוע כשהוא נמצא בו. דאגו לכך שלכלב יהיו מספיק חפצים “ניידים” ללעיסה. דאגו לכך שגם לכלב וגם לילד תהיינה “פינות בטוחות” כדי ששניהם ירגישו בנוח ובטוחים.

בכל פעם שבה אינכם יכולים לפקח על הנעשה בין הכלב לילד במאה אחוזים מהזמן, עודדו את הכלב ללכת למקום הבטוח שלו ותנו לו “קונג” מוכן מראש או כדור צעצוע שיעסיקו אותו גם אם אתם רק “קופצים” לשירותים.

Search
Generic filters

עמותת “כלבים שעושים טוב” גאה לקחת חלק בתוכנית “מישהו לגור איתו” ונרגשת לקראת שידור פרק הבכורה ביום רביעי 3.5, 21:45

דילוג לתוכן